tisdag 21 december 2010

Ljuvlig julavslutning

Somliga i vår verksamhet har räknat ner inför jul rätt länge nu, och Jocke; nu närmar det sig ;) I dag hade vi därför terminsavslutning med våra fina elever.

Tomtemor Carin ledde danslekar och så blev det långdans med mycket tjo och tjim. Jag parkerade mig så att jag kunde se alla barnen. Det var en mäktig känsla att ha ögonkontakt med alla sina elever. Det var nog det allra, allra bästa med hela dagen.

Så ledde Mats oss i allsång och sen var det dags för rektorns tal. En elev viskade när jag kom till idrottssalen: "Du håller väl inte för långt tal?". Nej, jag tror att det blev alldeles lagom långt och att eleverna jag lyfte fram blev lite extra stolta. Vilka det var? Jo, de duktiga klassrepresentanterna i mat- och elevrådet. Och så eleverna i 3:an som bjöd oss på djur- och julkonsert för någon vecka sedan och dessutom hade övat in ett stämningsfullt och finurligt luciatåg. Kanoninsats!

En sista allsång avslutade terminen och då kom en liten kille hasande och kröp upp i min famn. Med armarna om honom njöt jag av drygt 200 sjungande elever som stolta och glada kunde lägga en termin till sitt lärande och nu gå på välförtjänt jullov. Det finns verkligen guldstunder som väger upp allt tungt rektorsarbete!