tisdag 10 maj 2011

Jag är inte bara rektor...

Livet har varit bra turbo på sistone. Jag som verkligen älskar mitt arbete har knäat under andra bekymmer. Om du är nyfiken på vad kan du kolla på detta inslag på SVT Sörmland.

Men arbetet är ändå viktigare än detta. Alla barn, all personal och alla föräldrar som är värda all uppskattning och omsorg; jag LÄNGTAR efter att möta dem igen. I morgon är jag fit for fight igen!

Å så läser jag detta på en av mina anställdas blogg och blir bara så GLAD!!! Så ska vi ha det på Dansutskolan!

"Jag skrev ju att jag skulle blogga om mina ändrade arbetsuppgifter. Här kommer det ni undrade över...

På Dansutskolan där jag har arbetat ett tag har vi en rektor som heter Marie-Louise Ramevik, en kanon duktig och inspirerande skolledare!
Hon har gett mig några uppgifter som jag gärna tar mig an de sista veckorna innan sommarlovet. Detta på halv tid eftersom jag arbetar som förskollärare på halv tid på Förskolan Björkbacken.
Jag ska bland annat se om jag kan vara behjälplig i arbetet med en elev med autism, arbetsmetoder kring elev med teckenbehov, övergång mellan förskola och skola för ett barn i särskilda behov och lite annat smått och gott. Jag tror inte jag hinner göra underverk eller åstadkomma särskilt radikala saker för skolan jobbar redan väldigt bra men med hjälp av observationer och handledning och samtal kanske vi kan förbättra lite till. Om inte annat så får jag en möjlighet att se allt bra som pedagogerna gör och berömma dem för det och använda det inför nästa års planering. Det som ör bra bygger vi vidare på helt enkelt och utvecklar lite till...

Den andra halvan av dagen är jag som sagt på Björkbackens förskola.
Mycket utmanande att få jobba på en förskola som ligger i skolans lokaler - möjligheter till samnyttjande, övergångar för barnen mellan verksamheterna och framförallt samarbete mellan pedagogerna. Det skapar bra förutsättningar för trygghet och kvalité, det är min fulla övertygelse.

Nu vet ni vad jag pysslar med fram till sommaren...

Kram
Alexandra
"

Åh, vad jag längtar tillbaka till arbete nu!