måndag 7 november 2011

Färre vill bli lärare. Trist...

Läser i tidningen att färre vill bli lärare. Jag tycker att det är trist, men jag är inte förvånad. Eftersom vår gode Björklund oemotsagd får tuta ut sitt budskap om en skola i kris, med urusla lärare och idel ohyfsade elever, ja, då är det förståeligt att ingen vill kasta sig in i den branschen.

Visst finns det saker som behöver utvecklas och förbättras i skolan, det kan ingen förneka. Men allt det andra, de underbara lärandestegen med eleverna, nyfikna upptäcktsfärder och stunder av härlig samvaro, det finns också. Ofta.

Jag gör vad jag kan för att ge en annan bild av skolan, men det är klart, en utbränd rektor är ingen bra bild. Fast jo, min eviga längtan tillbaka till lärandestunderna säger nog mer. Och snart är jag tillbaka till min längtans land, dit jag ska göra allt vad jag kan för att få fler goda människor att komma. Du behövs i skolan. Och DU!!!