måndag 28 februari 2011

Städning och budget

När jag kom till jobbet idag var det tomt och ödsligt, "bara" tre medarbetare som donade med pianoflytt och planering. Resten av fritidshemsbarnen och personalen var på fotbollsturnering. Så tomt och så trist att arbeta i ett nästan tomt hus. Tur att en liten kille från Björkbacken kom förbi så jag fick mig en pratstund.

Sen blev det skrivbordsstädning vilket resulterade i att jag kunde dammtorka det fram på eftermiddagen. Fantastiskt fint blev det! Men jag vet också vad som väntar. Jag kommer inte att hitta ett enda papper när jag återvänder till jobbet i morgon. Förut visste jag i alla fall i vilken hög jag hade de olika sakerna...

I kväll har jag jobbat med budgeten. Det känns faktiskt ganska så pirrigt att handskas med alla dessa slantar. Jag vill att de ska användas på bästa möjliga sätt och nu känns det som att mina planer inför hösten kan gå i lås. Hoppas jag i alla fall.

Mina fina anställda vänder ut och in på sig för att räcka till överallt och ibland behövs ett par extra ögon, ett par extra öron eller en extra famn. Det försöker jag att få till där behoven är som störst.

Och så gnuggar jag en idé som jag sakta håller på att sjösätta, en idé om mer samordning och samarbete för barn som behöver lite mer än sedvanlig klassrumsundervisning. Jag är, tillsammans med goda medarbetare, på god väg att få till det. Det är bara några pengar till som saknas. Eftersom inte hela budgettilldelningen är klar har jag goda förhoppningar. Hoppas, hoppas gör jag i kväll!