tisdag 1 mars 2011

Barbiespel och tjänsteplanering

Tisdag morgon, runda på sportlovsmättad skola. Barn och vuxna i skön samvaro på de olika avdelningarna, rektor med lugna steg. Hamnade i soffa på fritidshem E med Maya och Emilia som ville spela Barbiespel med mig. Jag kan inte påstå att jag någonsin förstod reglerna, men vi hade det trevligt i alla fall.

Fortsatt runda på alla avdelningarna där barn i lugn och ro sysselsatte sig, själva eller tillsammans med andra. Vilken härlig stämning, vilket lugn och god stämning. Tänk vad skönt vi kan ha det tillsammans.

Så äntligen kunde jag sätta mig ner med min fina skolassistent för medarbetarsamtal. Vi trivs gott i varandras sällskap och har en gemensam vilja att utveckla arbetet. Idag kom vi några steg framåt på den vägen, underbart känns det.

Efter en snabb sushi-lunch i farten var det dags för kommunövergripande tjänsteplanering, ett inte helt enkelt arbete. Men nu har vi koll på lediga tjänster och vad vi kan erbjuda våra medarbetare inför nästa läsår. Nu återstår pusslandet att få till det. Det är den mest spännande delen av processen, den när man ska göra verklighet av tankarna. Det gillar jag, alltid lika spännande, den där processen som sker i samtalen. Mmm...