onsdag 2 mars 2011

Lärarlegitimation, ja!

Nu är det formellt beslutat att lärarlegitimation införs i svensk skola. Det blir bra!

För mig är det självklart att anställa utbildade lärare men hittills har det inte varit självklart vem som varit utbildad. En pedagogisk utbildning har räckt, att lärarna inte varit utbildade i de ämnen och de åldersgrupperde de undervisar i har hittills inte varit det primära. Det är inte konstigt, för det är längesen det fanns en lärarutbildning som levde upp till dessa krav.

Det är ett svek mot svensk skola och svenska lärare. Jag har själv undervisat i SO-ämnen på 7-9 utan att ha formell behörighet i alla de fyra ämnena. Jag var en skicklig pedagog, men ämneskunskaperna räckte inte alltid till. Jag kände mig osäker ibland, det märktes förmodligen i klassrummet och eleverna fick inte en tillräckligt djup utbildning.

Musik är mitt huvudämne och när jag undervisade var jag oerhört skicklig på att välja metoder efter elevernas behov och intressen. Jag var "en Stavros" och eleverna nådde goda resultat. Dessutom hade jag oerhört kul varje dag. Jag hävdar att det berodde på min djupa kunskap i ämnet.

Nu blir det spännande att se hur vi ska få ihop detta med de lärare vi har. Vi har många superpedagoger men en del av dem behöver komplettera sin utbildning eller också måste vi organisera om för att nyttja kompetensen på allra bästa sätt. Allt detta för en ökad måluppfyllelse. Grattis till alla Sveriges lärare och elever!

Här finns länk till Skolverkets information om Lärarlegitimation