torsdag 16 september 2010

Du är värd att vara min gäst!

Hostig och hes, med dunkande huvudvärk och värkande kropp kom jag idag hem från ett dygns Ledarforum på Widbynäs. Men den spirande förkylningen känns lätt att överleva efter vad vi fått uppleva detta dygn med temat "Värdskap".

Sedan några år tillbaka möts kommunens chefer i Ledarforum några gånger per år. Programmet består av information och utbildning. Denna gång var syftet också att vi skulle mötas över förvaltningsgränserna och knyta nya kontakter, allt för att göra vår verksamhet ännu bättre.

Vi har lyssnat till Janne Gunnarsson från Värdskap och vi har vänt och vridit på vad just värdskap innebär för vår verksamhet. Själv fastnade jag för tanken att mina anställda, mina elever och deras föräldrar är mina gäster. Jag vill att de ska känna sig välkomna till skolan, att de ska känna att de är betydelsefulla och att de har något viktigt att bidra med.

Det ska vi jobba vidare med i höst, även om jag tycker att det redan idag råder en god stämning bland elever, personal och föräldrar på Dansutskolan. Men tanken att eleverna är gäster är fortfarande väldigt kittlande inom mig!

Titta på ett utdrag ur föreläsningen "Gå på känslan"!