onsdag 15 september 2010

Vilken bottenskola?

Vår lokalblaska hade igår det rafflande löpet "Gnestas skolor får icke godkänt". Artikeln baserades på Lärarförbundets ranking av Sveriges kommuner där vi fick den föga smickrande placeringen näst sist. Sjävklart kräver detta en närmare eftertanke och analys.

Som enskild rektor har jag svårt att påverka en del av parametrarna i undersökningen, exempelvis att en hel del föräldrar väljer att vara hemma med sina barn i stället för att låta dem gå i förskolan. Lärarlönerna kan jag heller inte höja mer än inom de ramar jag fått, hur gärna jag än skulle vilja emellanåt.

Annat kan jag däremot påverka. Att aktivt verka för att all personal har eller skaffar sig pedagogisk utbildning, det går att jobba för. Och definitivt påverkansbart är elevernas resultat så att alla elever slutar grundskolan med fullständiga betyg. Det arbetet påbörjas redan med goda pedagoger i förskolan och fortsätter med gott pedagogiskt arbete i grundskola och fritidshem. Mitt arbete är bland annat att följa upp det arbete som sker i klassrummen så att det ligger i linje med styrdokumentens högt ställda krav.

På Dansutskolan finns, som på alla skolor, en del att utveckla och förbättra, men jag kan knappast betrakta verksamheten som "icke godkänd". När jag besöker klassrum och fritidshem råder arbetsro och ett kreativt klimat. Vi har Smart Boards och datorer i alla klassrum för att stödja lärandet på flera sätt. På skolan pågår matematikutvecklingsprojekt, vi arbetar med NTA-lådor för att stärka det naturvetenskapliga tänkandet, vi deltar i ett Skapande skola-projekt och vi har en nyanställd mycket entusiastisk musiklärare. Detta utöver alla kreativa och goda pedagoger och den fantastiska miljön med skogen inpå knutarna.

Jag vägrar betrakta Dansutskolan som "icke godkänd" men ska givetvis, med alla dessa goda förutsättningar, jobba vidare för att göra Dansutskolan ännu bättre!