söndag 2 januari 2011

Det goda värdskapsåret 2011

Under hösten fokuserade vi en hel del på det goda värdskapet, dvs på hur vi ska få människor att känna sig välkomna i våra verksamheter. Nu tror och vet jag att det sker en oerhörd mängd välkomnande möten varje dag i mina verksamheter, men sällan finns något som är så bra att det inte går att göra bättre.

Själv har jag just lagt ihop pärmarna till "Det välkomnande ledarskapet", en bok riktad just till ledare som vill utveckla sitt värdskap. Föga förvånande finns fler förvirrade frågor än svar i min hjärna just nu, men det är förmodligen det som är meningen.

Jag tänker på alla de föräldrar som dagligen lämnar det finaste de har, sina barn, till mig och mina medarbetare. Vi förväntas möta alla dem, och oss själva!, med respekt och nyfikenhet, med utmaningar och ledsagning till nytt lärande, och med ett välkomnande förhållningssätt. Så självklart!

Men jag rannsakar mig själv och tänker på alla de gånger jag stressad rusat förbi elever, föräldrar och medarbetare i jakten på den åtråväda tiden, hur jag pratat med dem men inte lyssnat på vad som faktiskt sagts bakom orden, hur jag själv fixat till uppgifter eftersom det gått snabbare än att delegera. Listan med de föga smickrande tankarna kan göras lång.

Så... nu drar jag i handbromsen, sköljer ur öron och ögon och ger mig in i det goda värdskapsåret 2011. Tänk vilken fantastisk mängd av mänskliga möten som ligger framför mig, jag blir alldeles varm och glad när jag tänker på det!