torsdag 6 januari 2011

Meningslöst

När jag är ledig ägnar jag mig emellanåt åt rätt så meningslösa saker; Mahjong på internet, till exempel. Eller Hjärter på datorn. Rätt så meningslöst tidsfördriv, men nån slags mening har det uppenbarligen i mitt liv eftersom jag väljer att lägga en del av min dyrbara tid på detta.

Jag är en reflekterande människa och har givetvis ägnat detta mitt meningslösa tidsfördriv en del tankar, eller rättare sagt åt varför jag ägnar mig åt detta till synes meningslösa. Jag har några teorier.

Den första är att mitt dagliga värv kräver att jag är på topp tankemässigt precis hela tiden; i alla mänskliga möten, i mina telefonsamtal och i mailväxlingar. Ord behöver ibland vägas på guldvåg och det gäller att hjärncellerna är med. Att sedan komma hem och varva ner vid datorn med inte så tankekrävande aktiviteter är en skön avkoppling.

Min andra teori är att jag dagligen och stundligen upplever att det jag uträttar är meningsfullt, precis hela tiden, och att jag därför måste vila mig med meningslösa mahjongspel för att varva aktiviteter. Det är en gladtanke och jag blir så tacksam över att ha ett arbete som är meningsfullt både för mig själv men framför allt för mina elever.

Med den tanken återvänder jag nu till mitt till synes meningslösa mahjongspel i väntan på att semestern tar slut så att mer meningsfulla aktiviteter kan bedrivas :)

Mahjong