lördag 29 januari 2011

Effektivt arbete mot mobbning

I dagarna har Skolverket presenterat sin studie av olika program mot mobbning. I studien konstateras att inget program är effektivt. Jag har alltid varit skeptisk mot att med hull och hår svälja de här programmen, inte minst för att de dessutom kostar en massa pengar. Nu fick jag vatten på min kvarn.

Men det betyder inte att jag kan sätta mig med armarna i kors och vara nöjd, definitivt inte. I stället har vi nu genom studien fått på pränt vad som faktiskt leder till effektivt arbete mot mobbning, det känns bra.

På Dansutskolan håller vi på att revidera vår Likabehandlingsplan så att den stämmer överens med den senaste lagstiftningen. Det är ett gediget arbete men vi får god hjälp av kommunens jämställdhetsstrateg. Så gäller det att sprida alla goda tankar från Förtroendegruppen till all personal på skolan, dessutom måste elevernas delaktighet i arbetet öka. Vi är en god bit på väg men vi har också en bit till att gå innan vi kan vara helt nöjda med vårt arbete.

Här kan du se Skolverkets presskonferens om studien.