fredag 14 januari 2011

När det blir väldigt bra

Dagen började riktigt, riktigt bra. Visserligen var det tvärhalt och isigt de tre slingriga milen till jobbet, men det utmanar mig som förare. Det gäller att anpassa hastigheten och ta hänsyn så går det för det mesta bra. Och det gjorde det idag.

Ännu bättre blev det av dagens möte om Skapande skola. Nu börjar tankarna kring våra olika projekt ta form och det är dags att formulera ansökan. Men med tanke på alla goda krafter som är inblandade i detta är det enbart ett nöje. Dessutom kommer Gnesta kommuns elever få så mycket läcker kultur i/på/med sig framöver att det är en ren fröjd att tänka på det. Under förutsättning att vi får pengarna förstås, och det håller vi alla våra tummar för.

Sen blev jag trött. Så himla trött på denna hosta som aldrig, aldrig, aldrig verkar vilja ge sig. Jag hostade mig igenom lite timrapporter, anställningsavtal, telefonsamtal, mail och fakturor, sen gav jag upp och meddelade att jag inte kommer till eftermiddagens inplanerade möte med Kulturskolorna i Sörmland. Jag lovar; de skulle ändå inte vilja haft mitt kraxande där.

Jag åkte i stället hem och lade mig. Skönt. Som sällskap hade jag ett examensarbete som en av våra lärarstudenter skrivit. Det gnällde inte över att bli nerhostat. Och jag gnäller verkligen inte över att fått ta del av denna underbara uppsats.

Fast jag inte visste om det är jag upprinnelsen till att uppsatsen kommit till stånd, tänk vilka avtryck man kan göra utan att ens veta om det! Jag är också en av de personer som blivit intervjuad i studien och det var roligt att läsa hur mina tankar vävts in och använts.

Bäst av allt är att studenten gett oss ett fantastiskt fint underlag till fortsatt utveckling av verksamheten, ett underlag som vi absolut ska använda framöver. Hon pekar på det som fungerar idag, men framför allt på det vi behöver förbättra. Jag är överlycklig över denna rapport; det är precis så här som samarbetet mellan lärarutbildning och verksamhet ska se ut!

Så trots enveten hackhosta blev det här en riktigt underbar arbetsdag, ytterligare en att lägga i samlingen av goda dagar. Man har det allt bra.