torsdag 14 oktober 2010

Ingen rök utan eld

"Rektor ska vara förtrogen med verksamheten" står det i skollagen. Idag gjorde jag mig förtrogen med ytterligare en del av Dansutskolans fina verksamhet, nämligen fritidshem F:s utedag. Snacka om underbart!

"Ska du vara med oss idag?" frågade M. Efter mitt jakande svar började hon berätta hur det är på utedagen, vad de brukar göra och alla spännande platser de brukar leka på. Vilket fint bemötande av en gäst.

Så kom vi till den vackra gläntan i skogen där personal och elever byggt sin egen uteplats. Jag blev guidad runt i bäcken, i den gigantiska busken som var en hel fantasivärld och i kojorna med älgkraniet som trofé.

Sen blev det finurliga samtal vid elden. Nyfikna och kloka barn som delade med sig av sin värld, ibland med munnen överfull av smörgås. Men vad gjorde det när solen sken, de gula asplöven singlade ner över oss och brasan spred sin rök och värme över oss. I vår stressade och kravfyllda värld är det exakt såna här levande stunder vi alla behöver. Tack alla på Fritids F för att jag fick dela den här stunden med er idag!