måndag 11 oktober 2010

Snart stundar nya tider

Dagen idag var en härlig dag, precis som så många dagar tenderar att vara. Min tillbringade jag på Münchenbryggeriet i Stockholm med höstsolen envist skinande utanför fönstren. Det var heldag för rektorer kring nya skollagen och allt annat nytt som är på gång inom skolans underbara värld.

Höstterminen 2011 drar vi igång med ny skollag, ny läroplan och nya kursplaner. Jag som trivs bäst när det rör på sig och ruskar runt lite får verkligen mitt lystmäte. Det ska bli spännande att omsätta allt detta nya och jag är rätt viss om att skolarbetet kommer att bli tydligare för både elever, lärare och föräldrar framöver. Det behövs.

Mest glad blev jag över tydligheten i de nya kursplanerna och hur det går en röd tråd från syftet med undervisningen till bedömningskriterierna. Det gör det nu också, men det är inte så lätt att begripa sig på det för den som inte gnuggar detta varje dag. Är du nyfiken på allt som sker kan du läsa mer på Skolverkets hemsida, där rör det också på sig numera.

Nu ska Dansa och jag lägga våra välmatade hjärnor på snuttekudden och låta Skolverkets information lägga sig väl tillrätta bland hjärncellerna. Det kommer att behövas en väl utsövd hjärna för att kunna sätta allt detta i verket om 10 månader!