torsdag 28 oktober 2010

Å jag lever i min värld...

Det snurrar just nu runt en film från You Tube med en kille som berättar att han äger Comviq, Volvo, har just köpt Saab, äger företag i hela världen, har 50-60 Boeing-plan som han åker runt i världen med, har 1600 livvakter, äger massor av hotell o.s.v. Filmen heter "Sveriges störste mytoman" och är förmodligen inspelad med mobilkamera av någon som träffat på denna man i Göteborg och börjat prata med honom.

Lite roligt är det. Men mest är det sorgligt att någon utnyttjar en annan människa på detta sätt. Vad känner han själv när han får veta att en film med honom valsar runt och skrattas åt? Vad känner hans familj, hans barn, hans arbetskamrater när någon de känner och tycker om blir skrattad åt på detta sätt?

Detta är hans värld, det liv han lever, hans sanning. Jag har min värld, mitt liv och min sanning om det. Vi lever nog alla i mindre eller större bubblor av tankar om oss själva. Förhoppningsvis blir vi inte skrattade åt utan har kloka människor omkring oss som hjälper till att korrigera vår världsbild om den börjar skeva. Hoppas jag i alla fall.