måndag 16 augusti 2010

Det här kommer att bli bra!

Idag öppnade förskolan Björkbacken sina nya fina lokaler i anslutning till Dansutskolan. Det ska bli jättespännande att se hur vi kan utveckla vårt samarbete mellan förskola, fritidshem och skola nu när vi är sambos på riktigt. Jag kan avslöja att samarbetet redan påbörjats och att det börjat riktigt, riktigt bra.

I tidig morgon guidade jag runt en av mina nyanställda. Ja, den där leken "blind leder blind" börjar jag vara rätt så bra på nu ;) I alla fall gick vi in på Björkbacken där barn och föräldrar började droppa in.

En pojke kom med sin mamma och ställde sig och storögt tittade på sin nya förskola. Så fick han se några gunghästar som flyttats med från hans gamla förskola. Han studsade fram till en av dem, satte sig och började gunga. Med lysande glada ögon sa han sedan: "Det här kommer att bli bra"!

Jo, det kommer det att bli. Har man positiva förväntningar är sannolikheten stor att det blir bra. Och vi är många som med stor positiv förväntan tar oss an det nya verksamhetsåret, båda barn och vuxna.

Den där Dansa är helt i extas över att det äntligen finns barn i skolan och hon hoppar från det ena stället till det andra för att försöka att skapa sig en bild av vad det egentligen är som händer på Dansutskolan. Till slut fick hon vackert sätta sig på mitt arbetsrum för att lugna ner sig lite. Då hörde vi några barn komma ut från Skolrestaurangen, mätta och glada, och en pojke sa: "Åh, vilken god mat!" Vilken glädje att få omge sig med nöjda barn!