lördag 7 augusti 2010

Usla chefer orsakar mobbning

Dansa och jag har haft en skön start på dagen. Först morgonpromenad med inköp av nybakt bröd hos Anna, sen nybryggt kaffe och morgontidningen i lugn och ro. Precis så lyxigt ska man ha det efter en intensiv arbetsvecka.

Debattartikeln i DN idag refererar till en forskningsrapport om mobbning på arbetsplatser. Man har konstaterat att en av anledningarna till att människor blir mobbade på sina jobb är diktatoriska chefer.

Mobbning är ALDRIG OK. ALDRIG. Ändå sker det dagligen och stundligen. Jag kan välja att konstatera att så är fallet och att vi aldrig kommer att kunna få bort mobbning helt. Jag kan också välja att konstatera att mobbning förekommer, att det är svårt att upptäcka och därmed få bort, men att jag ska göra allt som står i min makt för att få bort mobbning i de sammanhang där jag befinner mig.

Jag har valt det senare. Jag har valt att försöka öppna mina ögon och öron så mycket jag bara kan för att kunna upptäcka vad som sker bland mina elever och bland min personal. Jag är fullt medveten om att jag inte ser och hör allt och att de som ägnar sig åt kränkningarna har sofistikerade metoder för att dölja det som sker. Men det får inte hindra mig att arbeta för ett gott arbetsklimat för alla i mina verksamheter.

Å så handlar det ju förstås om att vi hjälps åt. Att alla som ser och hör kränkningarna reagerar. Att vi vuxna, skolpersonal och föräldrar, föregår med gott exempel och inte spär på onda. Tillsammans kan vi göra det bättre!