fredag 6 augusti 2010

Vilken glädje att vara två!

Vart flög den här veckan iväg? Nyss var det måndag och jag hälsade en av de nya förskolecheferna välkommen. Vi har rummen bredvid varandra på Dansutskolan och tanken är att vi ska samarbete i ett 0-11-årsperspektiv. Jag kan redan nu säga att det kommer att bli riktigt, riktigt bra!

Vi har under veckan hunnit ha många goda samtal om allt från praktiska detaljer till djupa värderingar. Vilken lysande start! Efter att ha chefat relativt ensam i två år känns det som rena himmelriket att ha en kollega i närheten att bolla tankar med.

Jag tror att vi människor är beroende av att känna samhörighet och trygghet med andra. Det gäller inte minst våra barn i förskola och skola. Jag är också övertygad om att först när vi känner oss trygga och sedda kan vi lära på ett bra sätt. Därför är det så oerhört viktigt att arbeta för en trygg lärandemiljö för våra barn. Detta är en av ledstjärnorna i mitt ledarskap.

Dansa har också hittat en kompis idag och det var lite knepigt att locka henne med hem. Men jag lovade henne att hon ska få komma tillbaka till Dansutskolan på måndag och då släppte hon taget om sin grodkompis. Tur, för nu behöver vi båda vila inför nästa vecka då fritidshemsverksamheten drar igång.