tisdag 3 augusti 2010

Sortera och reflektera

Ibland tycker jag att jag inte åstadkommer någonting alls på mitt arbete, att dagar och veckor går utan att det händer något av betydelse. Bara det där gamla vanliga tragglet dag ut och dag in. Jag blir frustrerad, för jag vill att det ska hända nåt, att skolan ska utvecklas hela tiden.

Idag har jag haft stora städaredagen på kontoret i Laxne och jisses vad papper jag slängt mitt i det papperslösa samhället. Mitt liv är i alla fall betydligt papperslösare efter den här dagen!

Jag har sorterat i högar det som ska sparas, satt in i pärmar och lagt i tuggahögen. Å så har jag hunnit reflektera en hel del över det jag gått igenom. Jag har kommit tillbaka till samtal jag haft, samtal som det nu ett tag efteråt visar sig har lett till förändring. Jag har sett anteckningar från möten, möten som så småningom lett till utveckling av verksamheten. Jag har "sett" resultat av mitt arbete och det har varit en härlig känsla.

Lärande och utveckling är inte alltid lätt att sätta på pränt. Det är därför vi ska ha goda utvecklingssamtal i skolan, samtal där fokus ska vara på lärande och utveckling. På så sätt kan lärandet synliggöras även för eleven och bidra till stärkt självförtroende och fortsatt lärande. Idag har jag stärkts ytterligare i den tanken.

Dansa då? Jo, hon har klättrat runt bland pärmar och papper och levt loppan. Det var spännande för henne att besöka en annan skola!