söndag 22 augusti 2010

Flash back i datavärlden

En trivsam helg har avverkats, denna gång i södra Östergötland där jag har mina rötter. Å så har vi äntligen kommit iväg till Rundradiomuséet i Motala, en utflykt som vi länge pratat om att göra.

Jag försöker att utöka mitt lärande kring tekniska saker, men jag måste erkänna att det var lite svårt att hänga med bland alla pryttlar på muséet. För mig var det mest spännande med de miljöer man byggt upp med saker från olika decennier, med radioinslag och artiklar från radions fantastiska historia.

Längst in i muséet fick jag också en riktig nostgaligtripp; datorutställningen med apparater från Luxor. Plötsligt blev jag 13 år och satt fullständigt nollställd med en tjock handbok i programmering framför en ABC 80. Varken jag eller någon av mina klasskamrater hade sett en dator förut. Vi förstod inte vad det var, vad vi skulle göra eller vad man kunde göra med den bruna fyrkantiga saken framför oss. Men vi var lydiga och gjorde som det stod i manualen. Jag tror att det blev en enkel miniräknare av det hela till slut.

Tänk så mycket som hänt med datautvecklingen sen dess! Dagens elever kommer till skolan rätt så datavana och förväntar sig att få använda detta verktyg. Pinsamt nog är vi i skolan inte alltid med på det tåget och hjälper eleverna att utvecklas med tekniken. Men jag vill! Jag vill att mina elever både ska kunna behärska tekniken och känna sig bekväma med användandet i olika sammanhang. Mötet med en gammal fin ABC 80 gav mig ny inspiration till detta!